mededelingen, Nieuws, Praktijk-ervaringen

Buurtkamer “Apollo” zorgenkind van wijk De Kooistee?

De wijsheid heb ik niet in pacht,  wat is het verschil tussen een buurtkamer, buurtcentrum of buurthuis? Heel simpel, dat staat niet gekaderd. Wie is beheerder, wie gebruiker, staat geen kader voor.

Dus oké, een buurtkamer. Dat is een kamer in de buurt. Dat denk ik dan. De buurt kent heel de buurtkamer niet en dat is niet zo vreemd. Het is namelijk niets meer of minder dan een kamer in de buurt.

Nu is het winter en dus heel koud in de ruimte. Geen mens die de buurtkamer in deze omstandigheden wil bezoeken.  geen warmte isolatie ook maar aanwezig.

Zat ik me te bedenken, is het wel een buurtkamer voor de buurt? Eens per maand is er een rommelmarkt voor de buurt. Iedere maand weer dezelfde rommel, vernieuwing is een utopie. Het Linux Kennis Computer Centrum is gesloten wegens ziekte maar ook vanwege de kou aldaar. Dus de buurtkamer is een dag in de maand open voor de buurt.

De schilderclub heeft een ledenstop en is besloten. Vol is vol. De moslimvrouwentheeclub is ook besloten en in vakanties niet aanwezig. De Tinnen Soldaat (MORF club) heeft een autist in het midden die niet tegen vreemden kan, dus enkel op afspraak kun je daar binnentreden. De EHBO en de Yoga of wat ook, dat zijn verenigings-afdelingen alleen voor leden/klanten.

Nu ben ik een buurtbewoner Kooistee van het eerste uur. De Apollo flat was nog niet eens maar gebouwd en ik woonde al in de wijk. In de buurt dus. Ik werd aangetekend aangeschreven als zijnde gebruiker, dit terwijl de hele buurtkamer voor mij maar 1 dag per maand toegankelijk is. Ik wordt weggestuurd bij een vergadering, want ik ben geen gebruiker. Hoe tegenstrijdig is dat? Meedoen is belangrijker dan uitsluiting!

Het gaat me niet om mijzelf. Maar de buurtkamer is er op deze wijze niet voor de buurt. Slechts 1 middag in de maand open voor de buurt. Wat is de zin om een buurtkamer open te stellen voor de buurt en de faciliteiten niet op orde hebben?

Buurtkamer gebruiker / bezoeker

Beste buurtkamer gebruiker,

Je email plofte in mijn mailbox en daar ben ik je zeer dankbaar voor. Al enkele jaren is buurtkamer Apollo geopend voor het publiek.

Allereerst de uitleg wat nu een buurtkamer is: Dit is een ruimte waar men activiteiten houdt ten behoeve van een doelgroep. De ruimte is meer een soort van recreatiezaal voor INDOOR activiteiten zoals koken, schilderen, sjoelen, spelletjes spelen, het doet denken als een kleinschalige huiskamer.

En Buurthuis is een verenigingsgebouw waar ook ruimte is voor initiatieven die de buurt leuker maken, deze is ook geschikt voor OUTDOOR activiteiten. Ook een verschil is dat meerdere initiatieven tegelijkertijd aanwezig zijn. te denken aan biljartclub, cateringgroep, en lokale verenigingen.

Een buurtcentrum verschilt niet veel van een buurthuis, echter deze is voor meerdere wijken ingericht t.o.v. een buurthuis die vaak voor 1 wijk geldt.

Buurtkamer Apollo is officieel een recreatiezaal geweest behorend bij de Apolloflat. Stichting “De Witte Lelie” organiseerde daar evenementen zoals klaverjassen, feestavonden en meer. De stichtingsbestuurder komt uit de Apolloflat. In diezelfde periode werd buurthuis “De Kooistee” gesloten voor verbouwing waardoor er besloten is de klaverjasclub over te hevelen naar de Apollo. Dit resulteerde in een klacht van bewoners die de besloten club niet kon bezoeken en er een geschil ontstond. Een samenwerking met “De Witte Lelie” was de boosdoener. Bovendien werd er alcohol geschonken tijdens het klaverjassen en dat was tegen het zere been van het beheer van de buurtkamer. Maasdelta werd daar niet zo gelukkig van en sloot de buurtkamer per direct (! ). Dit naar aanleiding van klachten door flatbewoners. Dat was in 2015.

In 2016 werd de buurtkamer Apollo geheel gerenoveerd en opnieuw aangekleed. wat leidde tot een feestelijke heropening in september 2017. Maasdelta was er trots op en gaf het beheer over aan Push om de buurtkamer te vullen met nuttige en recreatieve initiatieven. Behalve “De Witte lelie” en het Linux Kennis Computer Centrum (nu stichting) was er weinig belangstelling. Door Maasdelta werd de toegang gewijzigd van besloten naar openbaar middels aanbrengen van een bel en buzzer om de buitendeur te openen. Tevens werd een compleet communicatie abonnement door Push afgesloten om het LKCC te faciliteren. TV/ internet was nu ook voorradig inclusief WIFI, voor de initiatieven indien nodig.

Er werden meerdere faciliteiten gevraagd, zoals een groot scherm voor de beamer. Dit had al aardig wat voeten in de aarde want te duur vond Push, een groot formaat TV, ook een dingetje. Bij gods gratie mocht het LKCC dat verzorgen. Het is er gekomen maar vraag niet hoe, het ophangen heeft zeker een half jaar geduurd. Als buurtverbinder heb ik hemel en aarde bewogen de juiste faciliteiten te krijgen en/of aan te vragen.

Daarna brak in 2020 Corona uit, en alles stond stil, inmiddels 4 initiatieven “De Witte Lelie” het LKCC, Tinnen Soldaat ( modelbouwclub spellen), schilderclub en de Destiny Kerk, Samenwerken was het credo en dat werd graag gedaan. Helaas gooide de Corona roet in het eten en diverse initiatieven stopten ermee of gingen over naar bruikbare ruimten.

Ineens viel het op dat bepaalde gebruiksvoorwerpen niet werkten of versleten waren, dit werd kenbaar gemaakt aan Push die voor vervanging zorg zou dragen. Echter hier hebben we 2 jaar op dienen te wachten en nog steeds is het niet op orde. Een gebruiker informeerde bij de verhuurder en tot zijn verbazing werd hem meegedeeld dat daarover niets bekend was bij Maasdelta.

Hij richtte de groep “WIJ” op en kreeg alle partijen om de tafel. Bewust werd Push niet uitgenodigd voor deze overleggen om ruis te vermijden en in kaart te brengen wat nodig was om de buurtkamer een succes te maken. Het eerste overleg werd gehouden op het LKCC vestigingsadres. Conclusie:

  • De vreselijke akoestiek dient te worden opgeheven
  • Koelkast vervangen
  • Koffiezetapparaat vervangen
  • bestek/servies aanvullen
  • led verlichting aanbrengen
  • Isoleren van zaal
  • een combi magnetron
  • meer opslagruimte voor initiatieven
  • barkrukken
  • schilderij rails
  • repareren nooduitgang
  • vervangen verbandtrommel

Deze punten zijn aangereikt aan Maasdelta en Push, en toen werd alles in een jaar tijd vervangen, in delen dat dan wel weer. Helaas ging het daarna weer als vanouds, een combi magnetron is er niet gekomen wel een goedkope magnetron twv € 99,– die ongeschikt is voor het doel waarvoor het bestemd is, veel te klein om een groep van 10 tot 35 man te bedienen. Aangeschaft door Push terwijl Maasdelta wel een goed apparaat kon bekostigen. Dit is verkeerde zuinigheid en niet in het belang van het slagen van een buurtkamer, noch respect hebben voor de wensen van de Cliënt Maasdelta. Die ook deel uitmaakt van het FijnjeteZien project

Het beheer van Push is onbegrijpelijk, faciliteren van initiatieven en buurtkamer in opdracht van Maasdelta. Als buurtverbinder heb ik om uitleg gevraagd, maar deze nooit ontvangen. Wel zouden ze de klachtenstroom laten behandelen door een andere medewerker zodat er een frisse wind zou waaien. Klacht indienen en dan zou het terug gekoppeld worden. Helaas, daar gaat het weer mis, geen terugkoppeling en hoge irritatie vanuit Push. Dit resulteerde in 2 aangetekende brieven of WIJ geen medewerkers van Push wilden beschadigen.

Hierop heb ik actie genomen als buurtverbinder om het fijnjetezien project als gekaapt te laten beschouwen. Een inspraakronde heeft plaatsgevonden en de beelden staat op internet. ( youtube link tijdstip 20:40 minuten)

Ook het aantal klachten over de sleutelbeheerder van Apollo, aangewezen door PUSH, is op dit moment meer dan 15. Actie blijft uit en de initiatieven worden erop aangekeken. Ook hier weer, wat bezielt Push om geen ander systeem in te voeren?

Ook de geopende buitendeur op de 1e verdieping verbroederd niet. Het is nu koud en energie is bloedje duur. 2 Maanden geleden gemeld! Sommige bewoners gedroegen zich agressief  tegenover initiatieven en een medewerker van PUSH. Je zou dan denken dat de Verhuurder snel actie zou nemen? Niets is minder waar. Geen enkele actie en ook al geen terugkoppeling.

Regels opleggen aan initiatieven, intimideren, censureren op de fijnjetezien website. Is Push en met name opbouw werk zo lui om zijn opdracht waar te maken t.o.v. de klant Maasdelta of speelt er een verborgen reden? Speculeren heeft geen zin met betrekking tot het waarom. De initiatieven willen door ondanks de grote vertragingen in toezeggingen en handhaving van protocollen.

Het wachten is nu nog op de juiste barkrukken, combi magnetron en een gesloten buitendeur. Bovendien dient er nog beslist te worden over isolatie, LED verlichting en het ophangen van de geproduceerde schilderijen van de schilderclub. Tevens de nooduitgang en EHBO kist die een voorwaarde zijn.

Ik hoop dat er actie komt voor de buurtgemeenschap en dat de opslag weer vrij komt voor de initiatieven. Bovendien zijn er betere manieren om de sleutelbeheerder overbodig te maken. Want waar rook is is vuur, het gaat niet om individuen maar om een gemeenschap, niet een persoon die tweedracht zaait en denkt dat hij een soort van BOA is. Tevens is de gastvrijheid wel een dingetje, een rookhoekje met zitgelegenheid beschut in een nis van de galerij mag NIET. Er treedt geen hinder op, geen overlast voor bewoners. Dus welke situatie willen ze wel? Nu deze! ( zie afbeeldingen). De eerste situatie leverde klachten op van omwonende, de tweede geen enkele!

Ik hoop dat Maasdelta tot inkeer komt en de juiste beslissingen neemt over het functioneren van buurtkamer Apollo, voor de buurt en niet ten dienste van Push. Dienstbaarheid en service is gewenst, maar in de afgelopen 5 jaar heeft Opbouwwerk behoorlijk verzaakt en weigeren ze verbeteringen aan te brengen en te faciliteren zoals de initiatieven dit willen in alle redelijkheid.

Namens de initiatieven op voorhand bedankt voor de actie!

Dus hopende op een goed begin van 2023 met snelle verbeteringen aan deze “vergeten” buurtkamer!

 

Naschrift:

Helaas is de buurtkamer Apollo gesloten voor de initiatieven. Nadat de verzoeken zijn uitgevoerd door Maasdelta, bleek dat er geen doorstart gegeven kon worden daar de opbouwmedewerker  van st Push ernstig verzuimd had om een goed beheer van de buurtkamer voort te zetten.

Hierdoor werden alle initiatieven vriendelijk bedankt en verzocht de buurtkamer te verlaten. St Push was op slag alle beheertaken kwijt van de Maasdelta objecten: Hart van Hellevoetsluis en “De Apollo”.

Maasdelta runt nu zelf het beheer van de buurtkamer “Apollo”, en de volgende initiatieven hebben toegang, welliswaar besloten!

De Schilderclub op vrijdagmiddag
De koffie ochtend donderdag ochtend
Verdere activiteiten door bewoners, echter hiervoor is weinig belangstelling. De buurtkamer staat hierdoor 90% van de tijd leeg.

St Witte Lelie is opgeheven in de huidige vorm. De stichting Linux Kennis Computer Centrum is nog steeds zoekende naar een ruimte in eigen beheer, wordt verwacht eind 2024.

 

Geef een reactie