De status van Voorne aan Zee, wat de inwoner wil!
Ik zie dat er veel vragen zijn maar oplossingen uitrollen duurt te lang en hangen aan elkaar van compromissen die halfzacht zijn. Ondertussen trekt jeugd en eilanders naar elders en blijft de commercie een negatieve rol spelen. Er wordt wel geluisterd naar de noden van Rotterdam en den Haag, maar onze regio wordt totaal ondergesneeuwd door maatregelen die ons in gevaar brengen ( letterlijk).
Is er bv aandacht voor een evacuatie in geval van een ramp in de Botlek? Europoort? Maasvlakte. Het blijkt dat er maar een ontsnappingsroute is voor ons eilanders, en dat is naar het zuiden ( N57 → Zeeland )
Het openbaar vervoer is slecht te noemen, industriegebieden zijn nog steeds niet ontsloten, eigen vervoer is noodzakelijk voor eilanders! Daarbij zijn de tijden waarop het openbaar vervoer rijdt niet aansluitend met de 24 uur economie.
Scholing is onvoldoende, met 2 scholen voortgezet onderwijs, en een beperking in vakopleidingen is het eiland Voorne meer een sluitpost, daarbij trekt jeugd hierdoor weg van het eiland.
Wonen,
Brielle heeft een behoorlijk aantal huizen gebouwd, maar blijken niet voor de inwoners van Voorne te zijn maar voor import van buitenaf. Duur en voornamelijk koop, Hellevoetsluis heeft behoorlijk gebouwd, maar krimpt in en de huizenvoorraad voornamelijk op sociale woningbouw, blijken achterstallig onderhoud te vertonen. Verpaupering ligt op de loer en getto vorming. Ouderen hebben niets te klagen, behalve dat woongroepen uit elkaar geslagen worden en zo eenzaamheid gekweekt wordt. Complexen verouderen en worden niet bijgesteld. Westvoorne, is meer een agrarisch gebied met een kleine kern aan woningen, voornamelijk vrijstaand en kent weinig sociale huur. Ook hier verpaupering op de loer.
Recreatie,
Voor ouderen is er genoeg te doen, fietsen, wandelen en natuur gebieden, voor de jongeren is er nagenoeg geen vertier, wat horeca en strand watersport, maar dan houd het op. Er is in de zomermaanden, (toerisme) geen enkele festiviteit of uitgaansgelegenheden, zelfs de fastfood gelegenheden krijgen geen doorgang. Ook recreatie op andere vlakken blijft achter, reëel is het toch prostitutie toe te staan en te introduceren. Een schaatsbaan, dancing en festivals voor jongeren zijn toch wel een pre, ook kleinschalige beroepsopleidingen en een hoge school is noodzakelijk.
De zorg,
dit blijft een punt van aandacht, spoedhulp is niet mogelijk, geen HAP, geen ziekenhuis in een straal van 40 KM, ook de bereikbaarheid is niet optimaal. Statistiek en praktijk liggen uit elkaar, de aanrijtijden van AMBU is te lang, reizen voor particulieren belastend ( OV, taxi)
Afval en voorzieningen,
de doorn in het oog is het gescheiden afval inzameling en de vele containers. Dit werkt verrommeling in de hand daarbij opgeteld de vele afvalstromen en een afhaler die duur is. Mensen niet bereid zijn hun afval aan te bieden om wat voor reden dan ook en zelf oplossingen bedenken die bij anderen niet goed vallen.
Armoede en eenzaamheid.
Armoede neemt schrikbarend toe, Het gebruik van de voedselbank is ontoereikend gebleken, Niet iedereen kan hier gebruik van maken, tevens zijn er ook mensen die buiten beeld blijven en geen beroep doen op de voorzieningen. Berekent is dat 12% van de mensen op Voorne in armoede leven en niet of slecht meekomen in deze maatschappij ( armoede monitor RTL) Met slecht 400 mensen die gebruik maken van de voedselbank Hellevoetsluis en de facebook groepen die ondergronds hulp bieden om armoede de baas te worden komt nog steeds niet het topje boven water. Hoge lasten is oorzaak, alsmede digitale maatschappij en communicatie. Kaalslag op de arbeidsmarkt en een sociaal beleid van gemeente die niet langer aanvoelt wat nodig is. Dit laatste komt voornamelijk door ingehuurd personeel van buiten de regio. Ambtenaren ten diensten van de gemeente dienen wel affiniteit te hebben met het eiland Voorne. Dat is nu niet het geval en sluit empathie uit.
Infra en veiligheid woongebieden.
De infra van het eiland loopt hopeloos achter op de moderne tijd, nog steeds wordt er geklaagd over onveilige situaties in woonkernen, ook parkeerbeleid is moeizaam. Hulpdiensten klagen over snelheidsremmende maatregelen en obstakels. Bewoners in bepaalde gedeelten van stedelijke gebieden ondervinden overlast. Het instellen van 30km zones werd gezien als oplossing, maar de handhaving blijft achter. Ook het weren of voorstellen van prioriteiten op verkeersstromen leidt tot extra ongevallen. Ook hier is een plan voorradig, met een minimum aan handhaving maar een maximum aan effectiviteit. Niet duur en uitvoerbaar.
Gelet op de toekomst en het overschakelen naar elektriek dient er nu aandacht voor te komen ( laadinductie lussen in wegdek voor de nieuwe generatie voertuigen)
Windmolens is ook een dingetje, opgelegd door provincie en landelijk beleid, veel tegenstand en ruimtegebrek. Beter is toe te leggen op getijdenstroom ( dam)
Vrijwilligerswerk en participatie.
Het vrijwilligerswerk is noodzakelijk, maar in zijn geheel vergrijsd. Ook ligt werkverdringing op de loer we zagen dit bij careyn en andere zorginstellingen. Dit moeten wij niet willen, daarbij is het vrijwilligerswerk ernstig besmet en wordt door een maatschappelijke dwang geregeerd. Ook zijn vrijwilligers te oud ( boven de 40, en jongeren nauwelijks vertegenwoordigd) Het project Fijnjetezien.nl is een initiatief van de gezamenlijke stichtingen onder de paraplu van Push en drijft op gemeenschapsgelden. Het wordt voorgespiegeld dat dit project voor iedere inwoner is, maar dat blijkt bezijden de waarheid. Kerken en verenigingen van politieke aard ( behalve PvdA) is uitgesloten. Maatschappelijke instanties zijn overvraagd en werken met ongekwalificeerd personeel. Ook jeugdzorg schiet ernstig te kort en maatschappelijk werk is geprivatiseerd en kent buitensporige wachtlijsten. Financieel beheer voor inwoners is dankzij digitalisatie en communicatie een brug te ver. Dit is een onderschat probleem wat nodeloos veel geld kost en inwoners op een achterstand zet. Ook hier is een oplossing voorradig!
Ik hoop dat jullie, politici en raadsleden deze brief heel serieus gaan nemen, want oplossingen moeten nu de boventoon gaan voeren.