Nieuws, Praktijk-ervaringen

“Hang op, Klik weg, Bel uw bank”, De praktijk!

Uit het leven gegrepen en hoe nodig we zijn werd afgelopen dinsdag 15 juni 2021 bevestigd. Niet dat we het leuk vonden want dit gun je niemand. Dinsdag, we staan op het punt om naar de Apollo 25 te vertrekken voor onze wekelijkse inloop. Tringgggg, de deurbel op onze thuisbasis. De persoon parkeert zijn fiets in de voortuin op onze thuisbasis. Het gezicht staat somber. “Ik weet niet waar ik het moet zoeken, niet lachen hoor, maar ben opgelicht!” Bedeesd en met omfloerste stem sprak hij mij aan. “Kunt u mij helpen”?

Ik antwoord dat we in dit soort gevallen niet snel lachen want het is vrij ernstig! De emotie wordt hem de baas, schaamte en andere bagage zorgt voor een enorme huilbui. We gaan er even voor zitten en vertellen hem dat we op het punt staan om te vertrekken naar de openbare locatie. Oh Sorry, dat wist ik niet, ik weet niet waar ik anders naar toe moet.

Hij vertelt met horten en stoten wat er gebeurd is. “Eergisteren werd ik gebeld door de ABN bank dat er vreemde activiteit plaatsvond op mijn rekening, of ik mijn geld veilig wilde stellen. In keurig Algemeen Beschaafd Nederlands werd ik te woord gestaan en was in de veronderstelling dat ik met een medewerker van de ABN sprak. Hij kon dingen benoemen die alleen de bank kon weten. Hij stelde voor om geld over te boeken naar een kluisrekening. Ik ging op het aanbod in want kreeg geen bedenktijd. Na de 1e overboeking rook ik wel onraad want alles storten naar een ING rekening vond ik wel vreemd. Na een half uur had ik van 2 rekeningen een bedrag met 4 nullen overgeschreven naar deze rekening. Het komt wel goed werd mij verzekerd. De bank hing op en ik ging twijfelen. Was dit wel legitiem?

Nee dus, melde een familielid, Dit familielid belde de fraude helpdesk van de bank en zette de hulp in beweging. Omdat het slachtoffer niet gerust was en meer behoefte had aan informatie kwamen ze bij de st.LKCC terecht.

De voorafgaande waarschuwingen via de oude media

Deze manier van telefoon spoofing is met name gericht op de oudere gebruiker en maakt gebruik van de oude media! De waarschuwingen hiertegen zijn in het voorjaar van 2020 gestart na bekendmaking dat veel ouderen ten prooi vielen aan deze manier van internet-criminaliteit en geen compensatie kregen van de grote banken.

De uitzending van kassa ( hieronder) bespreekt de problematiek en strijd voor compensatie voor de benadeelde klanten.

Als u de uitzending bekeken heeft, dan ziet u de starheid van de banken, inmiddels is er een MEA-CULPA gedaan en worden cliënten gecompenseerd. Hierbij wordt een vast protocol gehandhaafd en dient de benadeelde verscheidene stappen te doorlopen. Hier komen we zo op terug na het volgende filmpje met de uitspraak tot compensatie.

Wilt u nog meer informatie over de voortgang van deze manier van internet criminaliteit? Klik dan hier om naar het dossier te gaan!

Welke stappen moet u nemen om de schade te beperken en uw geld terug te krijgen?

  • Neem contact op met het telefoonnummer van de fraude helpdesk 088 – 7867372
  • Melden van de fraude kan ook via Internet, gebruik hiervoor een computer en niet uw telefoon (!)
  • Doe aangifte bij de politie, afspraak maken 0900-8844
  • Volg de aanwijzingen van Uw bank op!
  • Probeer niet in paniek te raken als u lang moet wachten, de ervaring leert dat het bijna 20 minuten duurde voor de telefoon beantwoord werd. Blijf aan de lijn, het gesprek wordt middels lokale kosten afgerekend!

Oplichtings- preventie, wat moet u doen om niet in handen te vallen van internet criminelen

  • Gebruik voor bankzaken NIET uw mobiele telefoon maar uw eigen vertrouwde PC. Het scherm is klein en biedt weinig overzicht. Tevens zitten er meer functies op uw telefoon die u schade kunnen berokkenen als u het apparaat niet goed beheerst. (Het is een zakcomputer met een android besturings systeem, ook een Apple -phone biedt geen toegevoegde veiligheid)
  • Gebruik Uw logisch verstand, de banken willen geld verdienen en zullen u nooit zelf benaderen om handelingen te verrichten. Kortom de bank belt zelf nooit, dit wordt aan de klant overgelaten.
  • Mededelingen van de bank vind u in het internetbankieren gedeelte op de website van uw bank. Let er altijd op dat u van uw eigen linkje gebruikt maakt! Dus niet het eerste Google resultaat want dat is veelal reclame (!)
  • De website begint altijd met https://ing.nl, aan de linkerkant staat een schildje, klikt u daarop dan ziet u het veiligheidscertificaat van de website/bank). De verbinding is dan veilig en onderscheppen van gegevens is wel mogelijk maar zijn voor de “inbreker” gecodeerd zichtbaar.
  • Druk niet op linkjes in SMS (tekst berichten), hetzelfde geld voor e-mailberichten die verzonden zijn door overheid of banken. Dit zijn veelal VALSE berichten.
  • Doe uw zaken zelf op de computer, laat dit niet aan derden over! Vraag hulp maar bedien zelf op aanwijzingen de computer en als u iets niet begrijpt VRAAG (!). Ga uit van het principe dat NIEMAND te vertrouwen is

Uw apparatuur en internet veiligheid

  1. Beheers uw Internet apparatuur. Vraag hulp bij onvoldoende kennis!
  2. Zorg dat uw systeem beveiligd is, werkt u met een Windows Computer? Werk met Windows 10, zorg dat alle updates geladen zijn, zorg dat de Firewal aanstaat en zorg voor een goede Virus scanner ( bv Avast, AVG of Kaspersky’s) Werkt u met een Apple ( I-Mac) ? Volg de aanwijzingen van Apple voor beveiliging. Werkt U met Linux of Ubuntu? Update uw systeem tot versie 19.3, en/of ubuntu 4.01 LTS
  3. Gebruik uw eigen thuis-wifi of kabel ( vermijd open wifi netwerken, wel goedkoop maar NIET beveiligd)
  4. Bij twijfel of fouten? Breek de handeling af en vul geen codes in! Neem contact op via de u bekende kanalen ( telefoon en/of e-mail)
  5. Zet op sociale media ( Facebook, instagram, twitter e.d) Uw privé gegevens niet zichtbaar voor derden. ( Het scheelt veel reclame e-mails en energie leveranciers die u lastig vallen op uw telefoonnummer)
  6. Bedenk, paspoort, identiteitskaart en bankpas zijn zeer gevaarlijke documenten. Stuur deze NOOIT op of overhandig deze ook nooit aan derden / bedrijven.

We begonnen met de waarschuwing in de titel, maar een ieder, kan aan oplichting ten prooi vallen, trap je erin dan is dat niet uw schuld maar die van de succesvolle internet crimineel. het beste paard struikelt wel eens, hieruit kan men concluderen dat iedereen, ongeacht de intelligentie en internetkennis, in deze criminaliteit trucjes kan trappen. Schaam uzelf dus niet en handel, vraag hulp als u niet bij machte bent om dit zelf te regelen.

Wij zijn telefonisch bereikbaar, u vindt onze gegevens op de contactpagina

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: