Nieuws

40% “computert” niet zelf!

De overheid en anderen willen graag dat u digitaal communiceert met hen! Tussen willen en kunnen blijkt nu een groot verschil te bestaan. Waarom?

  • Ingewikkeld
  • Onveilig
  • Desinteresse
  • Gemakzucht

Jij hebt makkelijk praten en je bent jong, je bent er mee opgegroeid, maar achter de schrijver die dit tikt schuilt een man van 57 die door hobby gedreven is geweest. De opkomst van de computer ging als volgt:

1980 het vrijgeven van de MARC, voor degene die niet weet wat MARC is wel eens gehoord  van de 11 meter band? Nee, de “bakkies” ? Oh ja, de 27 Mhz band werd vrijgegeven. Een zender voor particulier gebruik 22 kanaals met een uitgangsvermogen van 0,5 watt. Hieruit volgt in de jaren 00 de mobiele telefoon, voor iedereen toegankelijk en betaalbaar! Praten met elkaar in groepen en do’s en dont’s uit te wisselen. Een romantische tijd gericht op sociaal netwerken.

in 1985, kwamen de eerste micro computers los, de commodore 64, Sinclair Spectrum, de Vic 20 en nog meer computers voor particulier gebruik. Eindeloos listings overtikken in Basic. Leuk om te zien wat een computer nu eigenlijk deed werken. De aanschaf viel mee, maar de randapparatuur zoals monitor en harddisk bestond nog niet. Een oude TV en een cassetterecorder met DIN aansluiting deed het hem. Hier sloeg je de programma’s mee op. Harddisk bestond nog niet. Dus een foutje in de listing had tot gevolg dat je het programma geheel overnieuw diende te laden via de cassetterecorder, een basic commando LIST diende te geven om het foutje te verbeteren en opnieuw te saven (SAVE ” Listing 1a” )

In 1994 startte ik met een bedrijf en de 1e Personal Computer (PC) diende zich aan! Windows 95 op een 386 Pentium 1 PC. Ik had al gewerkt met DOS 6.22 en Windows 3.11, Het laden deed met met 5 1/4″ Floppy disk en een Harde schijf met slecht 1 Gigabit. Wat toen opviel was dat er steeds meer randapparatuur bijkwam en ook dat Windows erg in beweging was. Na Win95 kwam Win98, WinXP, Vista, Win 8 en toen Win7. Iedere keer diende dan ook de randapparatuur vervangen te worden. Daar liep je op leeg en niet alleen dat, ook de software (programma’s) werden groter, gelikter en moest je ook vervangen, nooit in eigendom maar alleen licenties en die zijn duur.

Daarnaast kwamen ook andere apparaten uit. De spelcomputer XBOX, de Android telefoon, De I-Pad, tablet en de  Smart TV. Prijzen gingen omlaag om gebruik aan te moedigen. Echter niet iedereen deed mee aan de hype en dat laat nu zijn sporen na.

Een nieuw begrip doet zijn intrede, De Digibeet!

Mensen die geen interesse hebben in het technische geweld en de nieuwe ontwikkeling zijn het spoor bijster. Ze zijn te herkennen aan de Smartphone en de dubbele apparatuur die zij kopen. De TOM-TOM, het digitale foto toestel, de memo- recorder en meer apparaten die al vertegenwoordigd zijn in de smartphone. Niet begrijpen wat Bluetooth is en wat het doet. Ook WIFI heeft geheimen en dan spreken we nog niet over de PC die uitgerust is met Windows XP. In het jaar 2021 komen we nog veel van deze PC’s tegen. De gebruiker vind de smartphone makkelijker, maar begrijpt de werking niet! Dit levert een onveiligheid op en angst om het ding te gebruiken. Dat doet mijn (klein)zoon wel! Hoe vaak ik dat hoor? Heel vaak!

Begrippen die door elkaar worden gehaald waar de professional op inhaakt en de opdracht krijgt een website te bouwen, maar dat is niet de bedoeling ik bedoel een FACEBOOK pagina. Echt dit komt uit de praktijk. Facebook is sociale media voor een beperkte doelgroep. Een Website is een uiting op het internet die vergelijkbaar is met een interactieve folder. En het wordt nog ingewikkelder met de begrippen CLOUD en NAS ( Network Attached Storage) Drive en Onedrive zijn Cloud harde schijven die gekoppeld zijn aan respectievelijk @gmail.com en @hotmail.com. Gedeeltelijk gratis en een minimale capaciteit ( 15 GB). Een NAS is een privecloud en staat op en eigen Harde schijf die is verbonden met de router. Hier slaan alle computers en smartphone hun data op. Interessant voor bedrijven maar ook voor particulieren. Een gratis capaciteit van minimaal 4 Terabyte en maximaal 300 Terabyte).

Kortom de techniek staat niet stil en je wordt geacht mee te gaan in de tredmolen. Helaas is het niet meer bij te houden voor de ouderen en die geven het op. Zo kunnen we zien in de geheime cijfers. 40% bedient hun communicatie niet zelf! Meneer A doet belastingaangifte middels DigiD-D, een enkele verificatie met gebruikersnaam en wachtwoord. De “buurman” hanteert het toetsenbord en  meneer A zit lekker thuis achter een bakkie koffie. De situatie is vergelijkbaar met een pinpas en bijbehorende pincode, die geef je gewoon niet af! Maar waarom je identiteit dan wel? Onkunde en Onwetendheid! Eigenlijk zou een verplichte test een uitkomst zijn, een DigiD-D aanvragen? Dan ook vragen stellen over algemeen computer gebruik om te zien of men wel digitaal vaardig is! Is dit niet het geval dan het oude analoog handhaven, brieven en formulieren!

Bankzaken is ook een dingetje, de fraude tiert welig met Tikkies en Whats-up, zoon verliest telefoon en wil van ouders een geldbedrag. Het blijkt een oplichter te zijn, maar ook de banken die gespoofd worden. Je wordt gebeld door de bank en daarbij worden bedragen overgeboekt door de gebruiker middels het internet bankieren gedeelte. Rekening leeg en een hoop ellende. dat nog de pakketjes fraude en de belasting fraude gevalletjes, een linkje in een SMS bericht. Daar trap ik niet in, Ja dus!

Ook het leed van leeggetrokken bankrekeningen en uitkeringen die uitbetaald worden aan familieleden die van het DigiD-D gebruik maken van het slachtoffer. Ik wil ze niet te eten geven. De slachtoffers staan met lege handen want iedereen weet dat je het niet uit handen moet geven. Maar familie belazerd mij niet. Beter mee verlegen dan onverlegen. De praktijk is anders, geld maakt meer kapot dan je lief is!

De goede raad in deze is:

Bedien je computer zelf en stel vragen aan iemand die er wel verstand van heeft!

Aan de overheid en banken die ik de oproep niet uit te gaan van het principe dat digitaal beter is dan analoog. De mensen zijn het spoor bijster en niet alles is vanzelf sprekend. Cursussen voor beginners slaan niet aan, de gebruiker is gemakzuchtig en overschat zichzelf door dat hij dat prima kan. Een internet en/of computer vaardigheidsbewijs is noodzakelijk en dient met spoed te worden ingevoerd. Pas daarna kan van digitale (hulp) middelen gebruikt gemaakt worden. Dat scheelt een hoop ellende voor gebruiker en verstrekker!

Dr.Snuggles

  1. Jan Slemmer

    En wat gaat een digitaal vaardigheidsbewijs oplossen?
    Zeker omdat de ontwikkelingen snel gaan, en naarmate je ouder wordt je cognitieve vaardigheden meestal min of meer achteruit gaan. En wie gaat bepalen welke digitale tools je nog mag gebruiken en welke niet meer? Wie gaat dat toetsen ? En wat wordt dan de workaround als je sommige dingen niet meer digitaal ‘mag doen’? Kom s.v.p. met een beter plan!

  2. Reactie door auteur

    Beste Jan,
    Dank voor het reageren, een voorstel is nog geen plan, maar anderen kunnen meedenken en zo iets positiefs bijdragen.
    Het gaat met name over de DigiD aanvraag, deze pas verstrekken als een positief resultaat aantoonbaar is op computervaardigheid. Het lijkt handiger deze in persoon aan te vragen bij burgerzaken. Na het beantwoorden van een aantal vragen wordt de aanvraag in behandeling genomen en de digitale vaardigheid is dan aangetoond.

    Een soort van algemene voorwaarde tot gebruik van digitale middelen, anders gewoon analoog alles op papier van de overheid (en satellieten).

    Dus als je en ander plan hebt klaarliggen deel het met ons 🙂
    mvg Wim

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: