Nieuws

Handheld bellen is verboden, maar handhaving blijft achter!

Het is u waarschijnlijk niet ontgaan, de voorlichtingscampagne MONO is weer op de buis. Natuurlijk gaat het over gebruik van de minicomputer, de smartphone! Telefoneren, appen en sms’en moet men niet doen achter het stuur. De campagne is erop gericht mensen bewust te maken dat dit gedrag vele extra verkeers- slachtoffers kost.

Dat gezegd hebbende nu de praktijk!

De smartphone is niet meer weg te denken, velen zijn aan zo’n ding totaal gewend, ze doen er alles op, het is een dagboek tevens communicatiemiddel wat een behoorlijke impact heeft in het dagelijks leven. te gebruiken als portemonnee, navigatie, fototoestel en videocamera. Goede dingen. Maar achter het stuur van een voertuig is het een ongevalsrisico dat zwaar onderschat wordt en een zekere bagatalisatie wordt ook gepromoot. Eventjes een appje verstuurt, wachtend voor rood licht. Gek genoeg is dat toegestaan, in de file al rijdend met een slakkengangetje is het NIET toegestaan, boete? Jawel 400 euro! Maar dan wel een heterdaadje!

Het verbod is moeilijk te handhaven, het berust op toeval en mankracht. De pakkans is uitermate klein. Meer blauw op straat is een illusie gebleken, handhavers zijn onderbemand, ander taken hebben prioriteit. BOA’s zijn hulpeloos, niet hun aandachtsgebied. Camera’s? Dat kan, maar dienen uitgelezen te worden door diezelfde opsporingsambtenaar. Mankracht en handhaving, daar gaat het mis.

 

 

 

 

Niet alleen automobilisten op de snelweg dienen de klos te zijn bij het wangebruik van de mobiele telefoon, ook het langzame verkeer, fietsers en  bromfietsers verdienen aandacht. het gaat om de pakkans, de fietser is al lang niet meer de zwakkere groep, ook hier worden snelheden bereikt op een smal stukje weg  van dik 45 km/h. Elektrisch rijden het is in! Toch zijn dit motorrijtuigen in de zin van de WvW. Een bromfietsrijbewijs zou verplicht moeten zijn. Een elektrische fiets is immers een voertuig voorzien van een hulpmotor? WA verzekering + rijbewijs benodigd, en een rijbewijs kan men intrekken. Helaas wordt dit niet gehandhaafd en kind van 12 bestuurt zo’n fiets zonder de verantwoordelijkheid te kennen van een gemotoriseerd voertuig en de bijbehorende regels. Nu niet alleen kinderen zijn niet op de hoogte van deze regels, zelfs de ouders zijn onwetend.

Veel klachten over de snelheid, maar het bijkomende gevaar van overschatting wordt gebagatelliseerd. Zwalkend door het verkeer, kijkend op een schermpje, en hatseflats over het fietspad het verkeersplein op. Een kamikaze piloot heeft dan nog een doel, genoemde fietser pleegt gewoon een DARWIN actie. Houd geen rekening met reactiesnelheid, zichtbaarheid en situatie op de weg. Het is immers de “kwetsbare groep”. Bij een ongeval is de automobilist altijd fout! FOUT, een elektrisch voertuig is een motorvoertuig, waarvoor je minimaal een WA verzekering nodig hebt. Het wordt dus gelijkgesteld verkeer. Geen WA verzekering? Dan ben je goed de klos als je een ongeval ervaart. Je wordt aansprakelijk gesteld voor (letsel) schade en je betaald je leven lang aan een verzekeringsmaatschappij. Ik kan verzekeren dat dat geen pretje is en tevens de bedelstaf in zicht komt.

 

Dus bellen, appen in het verkeer is dodelijk, ongeacht wat voor voertuig je nu bestuurt. De auto is een vrij makkelijk doelwit, maar het verscholen gevaar ligt in onjuist gebruik van het apparaat op een fiets of andersoortig “langzaam” voertuig. de automobilist betaald het gelag, maar de echte oorzaak is het personeelstekort tegenover het massale gebruik van deze langzame voertuig. Verkeersregels zijn er om ongevallen te voorkomen. Door niet te handhaven op regels worden er veel strafbare handelingen gedoogd bij deze groep. Denk aan door rood lopen/fietsen, bellen en appen op de de fiets, geen richting aangeven, geen voorrang verlenen aan ander verkeer.

We hebben de mensen vervangen door camera’s, zijn ingehaald door de techniek. Wat een fijne bezuinigingsregeling was blijkt nu zich te vertalen in ” regels zijn voor anderen, niet voor mij!” Want aangesproken worden op je gedrag met een behoorlijke sanctie erbij , is er niet meer bij.

De oplossing? Die is politiek. Stel kliklijnen in met bewijs, foto + herkenbaarheid persoon, opsporingsambtenaren in opleiding in een ploeg controles laten uitvoeren en boetes laten uitdelen en in beslag nemen van voertuigen die niet aan de wettelijke voorwaarden voldoen. Leeftijd elektrische fiets? Minimaal 16 jaar! Met Rijbewijs. Niet aanwezig? Inbeslagname voertuig en verbeurd verklaren. Verdere afhandeling door rechtbank medewerkers in opleiding.

Meer blauw op straat en videosurveillance bij gevaarlijke (oversteek)punten! Handhaven de regels, voor iedereen, stop het gedogen, want de groepen die wel verantwoording nemen zijn zwaar de klos.

En ben je het er niet mee eens? Er bestaat ook nog openbaar vervoer om je bestemming te bereiken, met WIFI dat dan wel weer 🙂

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: